امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

هرآنچه که باید در مورد مراقبت و شستشوی کراوات بدانیم

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ چهارشنبه
هرآنچه که باید در مورد مراقبت و شستشوی کراوات بدانیم
چکیده این مقاله : اگر می‌خواهید کراوات‌تان همیشه در بهترین وضعیت باشد و سال‌های متمادی دوام بیاورد باید در نگهداری از آن دقت زیادی به عمل بیاورید. از همین رو برای مراقبت از کراوات‌تان موارد فراوانی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 1807 بازدید

هرآنچه که باید در مورد مراقبت و شستشوی کراوات بدانیم

 

مراقبت روزانه از کراوات‌ها‌

هنگامی که از سر کار به خانه بازمی‌گردید احتمالاً میل دارید که کراوات‌تان را با سرعت هر چه تمامتر از گردن خود باز کنید اما چنانچه دقیقه‌ای بیشتر برای این کار وقت بگذارید در طول عمر کراوات شما تأثیر بسیاری خواهد گذاشت. اگر آن را به زور از دور گردن خود باز کنید ظاهرش را خراب خواهید کرد. به جای این کار، قبل از درآوردن آن گره‌اش را شل کنید و همان مراحلی را که برای پوشیدنش به کار برده‌اید این مرتبه به صورت برعکس به کار بگیرید. یکی دیگر از کارهایی که برای مراقبت از کراوات‌ به هیچ وجه نباید انجام بدهید این است که هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید آن را همچنان گره‌خورده به حال خود رها کنید. چنانچه با آن اینگونه رفتار کنید چین‌های دائمی روی آن باقی خواهید گذاشت که ظاهر آن را چروک‌خورده و وارفته نشان می‌دهد.

 

مراقبت روزانه از کراوات‌ها‌

 

نگهداری از کراوات‌‌ها

کراوات‌ها ظریف هستند و به آسانی از شکل می‌افتند. بعد از آنکه با ملایمت آنها را از دور گردن خود باز کردید بلافاصله در جالباسی خود آویزانشان کنید تا چین‌های حاصل‌شده از گره صاف شوند. اگرچه لوله کردن کراوات‌ها و گذاشتن آنها در یک کشو لزوماً ظاهرشان را خراب نمی‌کند، اما آویزان کردن آنها روی رخت‌آویز در دراز مدت ظاهرشان را بهتر نگه می‌دارد و از چروک خوردن آنها نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از یک آویز مخصوص کراوات، نگهداری و مرتب کردن آنها را ساده‌تر می‌کند و مدت طولانی‌تری نیز دوام خواهند آورد.

 

نگهداری از کراوات‌‌ها

 

صاف کردن چروک‌ها و از بین بردن لکه‌ها

تمیز کردن لکه‌های کراوات نه آسان است نه لذت‌بخش. نخستین توصیه ما این است که محتاط باشید تا از لک افتادن آن جلوگیری کنید. چنانچه به هر شکلی لکه‌ای به آن افتاد به سرعت دست به کار شوید. چنانچه لکه خیس است رطوبتش را با یک دستمال کاغذی یا پارچه جاذب بگیرید. هرگز سعی نکنید لکه را با ساییدن پاک کنید چون این کار از بین بردن آن را مشکل‌تر می‌کند. چنانچه لکه قابلیت حل شدن در آب را دارد، از آب معدنی گازدار یا نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار برای کم‌رنگ کردن لکه استفاده کنید. چنانچه لکه روغنی است، بلافاصله از پودر تالک یا پودر نشاسته ذرت استفاده کنید تا آن را پاک کنید. پودر را برای چند ساعت روی کراوات نگه دارید و سپس با یک برس آن را بتکانید و بعد با یک دستمال نرم جای لکه را پاک کنید. بسته به نوع و غلظت لکه، ممکن است مجبور شوید این اقدامات را یک یا دو مرتبه دیگر انجام بدهید تا بتوانید آن را به طور کامل پاک کنید. اگر تمام این کارها را انجام دادید و هنوز لکه مزاحم در جای خود باقی است، کراوات خود را به خشک‌شویی بسپارید. به آنها تأکید کنید که آن را اتو نکشند چون این کار لبه‌هایش را تخت می‌کند و از شکل می‌اندازد.   

 

بسته‌بندی برای مسافرت

هنگامی که قصد مسافرت دارید و می‌خواهید کراوات‌های خود را نیز همراه خود ببرید، همواره آنها را لوله کنید و درون چمدان قرار دهید. هرگز آنها را تا نکنید. از سر باریک شروع کنید به لوله کردن و سپس به صورت جداگانه هر کدام از آنها را درون یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید (البته همه انواع کراوات‌ها را نمی‌توان در کیسه پلاستیکی قرار داد. پایین‌تر بیشتر در این مورد خواهیم گفت). سپس آنها را درون کفش‌هایی که قصد دارید همراه خود ببرید قرار بدهید تا از وارد آمدن فشار به آنها جلوگیری شود. انواع دیگری از محفظه‌ها را نیز می‌توانید برای این کار به کار بگیرید. مثلاً می‌توانید از غلاف‌های رویه‌سخت یا از کیف‌‌های مخصوص کراوات استفاده کنید. اگرچه چنین وسایلی جای بیشتری خواهند گرفت، اما برای نگهداری از کراوات‌های شما بسیار کارآمد هستند. هنگامی که به مقصد خود رسیدید، چنانچه کراوات‌هایتان چروک خورده‌اند آنها را در حمام خود آویزان کنید و شیر آب گرم را برای مدتی باز کنید. خواهید دید که بخار آب به کمک نیروی جاذبه زمین کارهای خارق‌العاده‌ای انجام خواهند داد.

هنگامی که به خوبی از کراوات خود مراقبت کنید برای مدتی بسیار طولانی دوام خواهد آورد. مراحل بالا را برای نگهداری و مراقبت از کراوات خود انجام دهید و اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرید تا همواره ظاهر خیره‌کننده خود را حفظ کنید. اکنون که مبحث نگهداری و مراقبت از کراوات را به پایان بردیم خوب است کمی هم در مورد شستشوی انواع آنها صحبت کنیم.

 

ابریشم

ابریشم یکی از تجملی‌ترین کالاهای جهان است. این ماده یک فیبر پروتئینی طبیعی است که حشرات آن را تولید می‌کنند و بیشتر از هر جای دیگر در چین و هند تولید می‌شود. تمیز کردن ابریشم بسیار سخت است، اما این بدان معنی نیست که در صورت کثیف شدن کراوات ابریشمی دیگر نمی‌توان کاری برای آن انجام داد. برای شستن آن را صرفاً خشک‌شویی کنید. از خشک‌شو بخواهید که‌ آن را به شکل دستی اتو کند تا لبه‌ها فرم برجسته خود را از دست ندهند و تخت نشوند. چنانچه کراوات‌تان به صورت تصادفی خیس شد آن را در جایی آویزان کنید تا خشک شود. از خشک‌کن ماشین لباس‌شویی برای این کار استفاده نکنید. از چلاندنش خودداری کنید وگرنه از شکل خواهد افتاد. برای اتوکشی بهترین کار بخار دادن است. چنانچه قصد اتوکشی دارید یک حوله زیر و یک حوله نسبتاً مرطوب روی کراوات خود بگذارید. اتو را روی کم‌ترین درجه حرارت تنظیم کنید و تا زمانی که رطوبت حوله خشک نشده است رویش اتو بکشید. موارد احتیاطی دیگری نیز وجود دارد. مثلاً از ماده سفید‌کننده استفاده نکنید.

 

کراوات ابریشمی

 

پشم

پشم فیبری طبیعی است که از حیواناتی مانند گوسفند و بز به دست می‌آید. بافت آن نرم است. مراقبت از کراوات پشمی نیاز به دقت دارد. آن را فقط باید خشک‌شویی کنید و تنها زمانی که مجبور شدید این کار را انجام بدهید. چنانچه کراوات‌های پشمی‌تان خیس شدند در جایی آویزانشان کنید تا خشک شوند. از خشک‌شویی ماشین لباس‌شویی برای این کار استفاده نکنید. آنها را اتو نکشید. در صورت چروک شدن آنها را بخار بدهید و تنها زمانی که خیلی لازم است این کار انجام بدهید. موارد احتیاطی دیگری را نیز باید رعایت کنید. مثلاً از آب داغ برای شستشوی آنها استفاده نکنید. آنها را در کیسه پلاستیکی قرار ندهید. آنها را زیر نور آفتاب قرار ندهید. از مواد سفیدکننده برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید.

 

مراقبت از کراوات پشمی

 

کتان

کتان فیبری است که از درخت کتان بدست می‌آید. تولید آن بسیار سخت اما سبک و خنک است. کتان خیلی سریع چروک می‌خورد بنابراین موقع آویزان کردن کراوات کتان خود باید خیلی مراقبت به خرج بدهید. آن را می‌توانید با دست در آب سرد یا گرم با ملایمت بشویید. با فشار حوله آب اضافی آن را خارج کنید و از چلاندن و پیچاندن آن خودداری کنید. پس از شستشوی کراوات آن را آویزان کنید تا خشک شود. هنگامی که رطوبت در پارچه وجود دارد آن را اتو کنید. در صورت خشک بودن از اتوی بخار استفاده کنید. از مواد سفیدکننده نیز برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.   

 

کراوات کتان

 

نخ

کراوات نخی را می‌توانید آرام با دست در آب سرد بشویید. آب اضافی را با حوله بگیرید نه با چلاندن یا پیچاندن. آن را آویزان کنید تا خشک شود. برای اتوکشی به صورت بخار یا خشک، اتوی خود را روی درجه پایین قرار دهید. از سفیدکننده استفاده نکنید.  

 

کراوات نخی

 

پنبه

پنبه‌ را از گیاه پنبه استخراج می‌کنند. جنس آن بادوام است و به سرعت خشک می‌شود. هرچند به آسانی چروک به خود می‌گیرد و در مجاورت حرارت نیز جمع می‌شود. کراوات پنبه‌ای را می‌توانید در آب سرد یا گرم با دست آرام بشویید. آب اضافی را با فشار حوله خارج کنید نه با پیچاندن یا چلاندن آن. پس از شستشو آن را در جایی آویزان کنید تا خشک شود. می‌توانید آن را با درجه زیاد بخار بدهید یا اتو کنید. برای این کار از تنظیمات حرارت و بخار اتوی خود استفاده کنید. از مواد سفیدکننده نیز استفاده نکنید.

 

کراوات پنبه

 

بافت

کراوات بافت را می‌توانید با ملایمت با دست در آب سرد بشویید. آب اضافی را با فشار یک حوله خارج کنید نه با چلاندن یا پیچاندن آن. سپس آن را به حالت عادی برگردانید و در جایی به صورت خوابیده قرار بدهید تا خشک شود. آن را آویزان نکنید. این کار باعث می‌شود بافت کش بیاید. در صورت لزوم آن را بخار بدهید. از اتو برای صاف کردن آن استفاده نکنید. از مواد سفیدکننده استفاده نکنید.

 

کراوات بافت

 

میکروفیبر

کراوات میکروفیبر از مواد مصنوعی ساخته شده، بسیار کش‌سان است و جاذب آب است. جنس آن بسیار لطیف و از این نظر شبیه ابریشم است، اما تمیز کردن آن بسیار ساده‌تر است. می‌توانید آن را با ملایمت در آب سرد با دست بشویید. آب اضافی را با فشار یک حوله خارج کنید نه با چلاندن یا پیچاندن آن. کراوات را آویزان کنید تا خشک شود. با درجه حرارت یا بخار کم اتو کنید. از مواد سفیدکننده برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.  

 

کراوات میکروفیبر

 

پلی ‌استر

کراوات پلی ‌استر از مواد مصنوعی ساخته شده است. جنس آن شبیه پنبه است اما دوام بیشتری دارد. در مقابل چین و چروک و رطوبت مقاوم است، سریع خشک می‌شود و آب هم نمی‌رود. می‌توانید آن را با ملایمت در آب سرد یا گرم با دست بشویید. با فشار یک حوله آب اضافی را خارج کنید و از چلاندن و پیچاندن آن خودداری کنید. پس از شستشو آن را در جایی آویزان کنید تا خشک شود. بخار دادن بهترین روش برای صاف کردن پلی استر است. در صورتی که قصد اتوکشی دارید اتو را روی درجه کم یا متوسط تنظیم کنید. مطمئن شوید قبل از اتوکشی هیچ لکه‌ای روی کراوات نباشد. در غیر اینصورت، حرارت اتو لکه را تثبیت می‌کند. از مواد سفیدکننده استفاده نکنید.

 

کراوات پلی ‌استر

 

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی ارزانتر از چرم طبیعی است، دوام بیشتری دارد و انعطاف‌پذیرتر است و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است. چرم مصنوعی را تنها با روش مالیدن پاک کنید. حوله کودک برای این کار مناسب است. آن را نشویید یا در آب فرو نبرید و خشک‌شویی هم نکنید. در صورت خیس شدن، کراوات را آویزان کنید تا خشک شود. آن را بخار ندهید و اتو هم نکشید و از نزدیک کردن هرگونه حرارت به آن خودداری کنید. از مواد سفیدکننده استفاده نکنید.    

 

کراوات چرم مصنوعی

 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا