امتیازات این مقاله تاکنون : 1
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای کامل انتخاب کت و شلوار مردانه با اندازه مناسب

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۰/۳ چهارشنبه
راهنمای کامل انتخاب کت و شلوار مردانه با اندازه مناسب
چکیده این مقاله : از معیارهای مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می توان به رنگ، سایز، دوخت، مدل و جنس اشاره کرد. برای خرید کت و شلوار با اندازه مناسب این نکات مهم را به یاد داشته باشید.
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه
  • 0 نظر
  • 4771 بازدید

کت و شلوار یکی از البسه هایی می باشد که انتخاب آن توسط آقایان به سختی صورت می‌گیرد. در حقیقت کت و شلوار ها عموما در ملاقات های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل انتخاب آن باید با دقت نظر ویژه‌ای صورت گیرد. معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان وجود دارد که بهتر است قبل از خرید کت و شلوار به آنها توجه کرد. از معیارهای مهم برای انتخاب می‌توان به جنس پارچه استفاده شده در دوخت کت و شلوار ها، نوع و کیفیت دوخت، ساختار پارچه های استفاده شده در دوخت، رنگ کت و شلوار، سایز کت و شلوار انتخابی، مدل کت انتخاب شده، طرح دار بودن یا ساده بودن پارچه و ... اشاره کرد.

1. جنس کت و شلوار های مردانه :

جنس پارچه یکی از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان  می باشد. جنس پارچه استفاده شده در دوخت کت و شلوار در کیفیت نهایی آن، ترکیب و استایل فرد مصرف کننده بسیار موثر عمل می‌کند. در حقیقت نوع و جنس پارچه مصرفی باعث پختگی فرد می شود، همچنین به دوام و بقای کت و شلوار کمک شایانی می‌کند.

از انواع پارچه های استفاده شده در تهیه کت و شلوار های مردانه می توان به پارچه های پشمی، پارچه های لنین، پارچه ابریشمی، پارچه نخی، پارچه مخمل، پارچه موهر، پارچه پلی استر، پارچه های چهارخانه طرح دار، پارچه راه راه، پارچه های فاستونی و ... اشاره کرد که هر کدام ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارند.

 

انواع پارچه کت و شلوار مردانه 

 

پارچه ی پشمی

قیمت و کیفیت یک لباس به دو عامل جنس پارچه و نوع دوخت آن بستگی دارد. پارچه های پشمی یکی از پارچه های مصرفی در دوخت کت و شلوار های مردانه می باشد که طیف رنگی بسیار وسیعی دارد. پارچه های پشمی دارای تار و پود هایی است که عموما از جنس پشم، فوتر یا کشمیر می باشد که مورد استفاده اکثر مردم قرار گرفته است.

این نوع پارچه ترکیب فوق العاده ای داشته و در تن ترکیب خود را حفظ می‌کند. مقاومت این نوع پارچه بسیار بالا می باشد و باعث افزایش بقاء کت و شلوار می شود. از دیگر ویژگی های آن می توان به عدم چروک شدن این نوع پارچه اشاره کرد، بنابراین استفاده از آن برای ساعت‌های طولانی گزینه مناسبی می باشد. البته ناگفته نماند که این نوع پارچه در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می گیرد و بافت آن به گونه ای می باشد که به عبور هوا کمک می‌کند و باعث تهویه مناسب می شود.

از دیگر ویژگی‌های پارچه پشمی خوش دوخت بودن آن می باشد. پارچه پشمی در دو نوع نرم تر و سخت موجود می باشند که هر چه نخ به کار رفته در بافت پارچه نازک تر باشد، پارچه نهایی نیز نرم تر خواهد بود.

 

کت و شلوار پشمی

 

پارچه لنین 

پارچه های لنین یکی دیگر از پارچه هایی می باشد که در تهیه ی کت و شلوار مردانه از آن استفاده می شود. این نوع پارچه عموما خنک بوده و به عنوان یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین کت و شلوار های تابستانی به حساب می‌آید. بنا و پایه این نوع پارچه گیاهی می باشد و برای افرادی که به مواد مختلف آلرژی و حساسیت دارند بهترین گزینه خواهد بود. این پارچه قدیمی، نسبت به پارچه های تابستانی و نخی از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

کت و شلوار های لنین دارای تهویه مناسب می باشند و باعث جذابیت استایل و تیپ آقایان می‌شود. در حقیقت خرید این نوع کت و شلوار برای تابستان را در اولویت قرار دهید. از دیگر ویژگی های آن می توان به چروک شدن آن اشاره کرد. جنس این پارچه گونه می باشد که چین و چروک های ایجاد شده با کمک بخار رفع خواهند شد.

 

کت و شلوار لنین

 

پارچه های نخی 

پارچه های نخی یکی دیگر از پارچه هایی می باشند که در دوخت کت و شلوار های تابستانه مورد استفاده قرار می گیرند. کت و شلوار های تولید شده با پارچه های نخی دوخت ویژه ای دارند. در حقیقت الگوی آنها به گونه ای خاص می باشد که شلوار آن کاملاً راسته بوده و به صورت ایستاده خودنمایی می کند. کت و شلوارهای نخی یکی از کت و شلوارهای بسیار مناسب در فصل تابستان می‌باشد، زیرا علاوه بر ظاهر زیبا و ترکیب جذاب، فرد مصرف کننده احساس راحتی می کند و می تواند از آن در مراسم‌های رسمی و ملاقات‌های رسمی نیز استفاده کند.

قیمت این پارچه نسبت به پارچه های لنین و پشمی ارزان تر می باشد، همچنین کیفیت آن با پارچه های نامبرده در یک سطح می باشد. بنابراین اگر به دنبال کت و شلوار تابستانه با قیمت مناسب هستید کت و شلوار نخی گزینه مناسبی می باشد. اما ناگفته نماند که به دلیل ظرافت تار و پود های آن، این نوع پارچه مقاومت بالایی نخواهد داشت.

کت و شلوار نخی

 

پارچه ابریشم 

پارچه ابریشم یکی از پارچه‌های فاخر می باشد. در واقع پارچه های ابریشمی پارچه های بسیار لوکس و گران قیمتی هستند که بیشتر مورد استفاده شاهزادگان و اشراف زاده‌ها قرار می‌گیرد. از پارچه‌های صد در صد ابریشم در دوخت کت و شلوار برای مردان استفاده می‌شود که کیفیت فوق العاده ای را برای کت و شلوار های دوخته شده به همراه خواهد داشت. اما امروزه از پارچه‌های تمام ابریشم به ندرت استفاده می‌شود و اغلب از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که در دوخت و بافت آنها از ۶۰ درصد پشم و از ۴۰ درصد ابریشم استفاده شده است.

این نوع پارچه خوش دوخت و خوش فرم می باشد، بنابراین برای آقایانی که به استایل و ترکیب کت و شلوار اهمیت می دهند گزینه مناسبی می باشد. این پارچه ظاهری نسبتا براق خواهد داشت و جنس آن آستری می باشد که عده ای این جنس را دوست ندارند و به ظاهر مات علاقه بیشتری نشان می‌دهند. البته یکی از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان سخت پسند، می توان به ابریشمی بودن آن اشاره کرد.

کت و شلوار ابریشم

 

پارچه موهر 

یکی دیگر از پارچه های مورد استفاده برای دوخت کت و شلوار مردانه پارچه موهر می باشد. پارچه موهر شبیه پارچه‌های پشمی می باشد اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند به عنوان مثال پارچه موهر نسبت به پارچه پشمی براق تر می باشد، همچنین زبر تر نیز خواهد بود.

میزان و سرعتِ چروک شدن این پارچه بسیار کم می‌باشد. از دیگر ویژگی های آن می توان به میزان مقاومت و بقا این پارچه اشاره کرد. پارچه موهر از مقاومت بالایی برخوردار می باشد، بنابراین کت و شلوارهایی هایی که از جنس موهر هستند دوام و کیفیت بالایی دارند.

کت و شلوار موهر

 

پارچه مخمل 

پارچه های مخمل پارچه هایی می باشند که از ترکیب نخ، ابریشم و نایلون تولید می‌شود بافت این نوع پارچه نرم و لطیف می باشد اما مانع از عبور جریان هوا می شود. در حقیقت تهویه مناسب صورت نمی‌گیرد، بنابراین از کت و شلوارهای مخمل بهتر است در پاییز و زمستان استفاده کرد. مقاومت این نوع کت و شلوار اغلب بالا می باشد.

 

پارچه فاستونی

یکی از معروف ترین پارچه های کت و شلواری پارچه فاستونی می باشند که انواع مختلفی دارند. از این نوع پارچه می‌توان به پارچه فاستونی مطهری، فاستونی جامعه، فاستونی مقدم و ... اشاره کرد که از برندهای ایرانی می باشد. پارچه فاستونی از ترکیب الیاف طبیعی پشم و پلی استر تهیه شده است. این نوع پارچه بافت بسیار ریزی دارد و بسیار لطیف می باشد.

این پارچه اصلاً چروک نمی شود و مقاومت بالایی دارد. پارچه های فاستونی عموما در چهار مدل تولید می‌شود که می‌توان به دیپلمات و چهارخانه اشاره کرد. در حقیقت جنس آنها شبیه به هم بوده و تنها در شکل و طرح با هم متفاوت می باشند. یکی دیگر از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان، پارچه فاستونی کت و شلوار ها می باشد.

 

2- دوخت کت و شلوار 

دوخت کت و شلوار یکی دیگر معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می باشد. این معیار جزء مهمترین معیار به حساب می آید زیرا دوخت دوخت کت و شلوار باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا ایراد و اشکال های استایل و اندام فرد را رفع کند، همچنین دوخت باید بسیار تمیز باشد تا به جذابیت شخص و تیپ فرد بیفزاید. عوامل مختلفی در کیفیت و یا نوع دوخت کت و شلوارهای مردان موثر است که می‌توان به اندازه آستین کت، قد کت، ایجاد چروک های ایجاد شده هنگام پوشیدن کت و شلوار، نوع دکمه، نوع دوخت کت، آستر کن، دوخت داخلی کت، جیب و ... اشاره کرد. در حقیقت نوع دوخت اطراف و یا لبه یقه کت ها متفاوت از دیگر قسمت ها می باشد. هرچه دوخت اطراف یقه کت ظریف تر باشد، دوخت کت از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.  دوخت کت و شلوار توسط کوک های ریز و یا درشت صورت می‌گیرد. به طور کلی هرچه کوک ها ظریف‌تر باشند دوخت کت با دقت نظر بالاتری صورت گرفته است.

 

3- آستر کت 

یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت و یا نوع دوخت کت و شلوارها، همچنین یکی از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان جنس و نوع آستر مصرفی داخل کت، رنگ آستر، اندازه آستر و ... می باشد. در واقع جنس آستر باید عالی باشد و رنگ آن متناسب با رنگ کت باشد. از مهمترین ویژگی‌های آستر کت، اندازه آن می باشد. در حقیقت آستر کت باید اندازه کت باشد تا هنگام پوشیدن آستر اضافی از پایین کت و یا سر آستین نمایان نشود.

 

4- دوخت داخلی کت 

یکی از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان، کیفیت دوخت داخلی کت می باشد. داخل کت قسمت‌های مختلفی دارد که می‌توان به جیب های داخلی آن اشاره کر،د بنابراین توجه به نوع دوخت آنها، تمیز بودن دوخت، و ... به تشخیص نوع دوخت کمک شایانی می‌کند.

 

5- دوخت دکمه سر آستین کت و دکمه های روی کت 

دکمه های دوخته شده روی کت باید در جای مناسب خود دوخته شده باشد، همچنین تمام دکمه ها به صورت قرینه روی کت قرار گیرند. دکمه‌های سر آستین کت باید با ظرافت خاصی دوخته شود و با آستین دیگر کاملا متقارن و متناسب باشند. ناگفته نماند که دکمه ها باید محکم به کت متصل شده باشند.

 

6- انتخاب رنگ کت و شلوار 

رنگ کت و شلوار یکی دیگر معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می باشد علاوه بر نوع پارچه و نوع دوخت، رنگ کت و شلوار از عوامل بسیار مهم برای انتخاب این البسه می باشد. رنگ کت و شلوار ها عموماً بر اساس رنگ پوست، موارد استفاده از کت و شلوار و ... انتخاب می شود.

 

رنگ کت مناسب با رنگ پوست 

رنگ البسه های مصرفی در جذابیت و زیبایی چهره و استایل آقایان تاثیر بسزایی دارد. افرادی که دارای پوست روشن هستند کت هایی با رنگ سبز، آبی روشن، قرمز و .... بهترین گزینه می باشد. لازم به ذکر است که پوشیدن کت و شلوار مشکی یا سفید به صورت یک دست باعث بی حال شدن چهره افراد روشن پوست می شود. از دیگر رنگ های مناسب برای این گونه افراد می توان به آبی کم رنگ، صورتی کم رنگ، سبز کمرنگ و ... اشاره کرد و حتی می‌توان آنها را با رنگ‌های تیره‌تر هماهنگ کرد. به عنوان مثال پوشیدن کت و شلوار آبی کمرنگ با پیراهن آبی تیره تر از رنگ کت و شلوار، گزینه مناسبی می باشد.

 

ست کردن رنگ کت و شلوارهای مردانه

کت و شلوارهایی که از محبوبیت به بالایی برخوردار می باشند عمومارنگ مشکی، سورمه ای، طوسی، ذغالی، قهوه ای، سفید و یا کرم می باشد که هر کدام از آنها بهتر است توسط افرادی مورد استفاده قرار گیرد که با رنگ پوست آنها متناسب باشد. به عنوان مثال :

  • کت و شلوار مشکی : کت و شلوار هایی که به رنگ مشکی هستند، برای افرادی که دارای پوست روشن و پوست متوسط هستند مناسب می باشد. اما برای افرادی که سبزه هستند و یا پوست تیره دارند گزینه مناسبی نمی باشد.
  • کت و شلوار طوسی : این نوع کت و شلوار برای هر نوع پوستی مناسب می باشد. در حقیقت استفاده از آن توسط افراد روشن پوست تا پوست های بسیار تیره بلامانع خواهد بود.
  • کت و شلوار قهوه ای : کت و شلوار با رنگ قهوه ای تنها مناسب افراد سفید پوست می باشد.
  • کت و شلوار سرمه ای : کت و شلوار سورمه ای،این کت و شلوار یکی از کت و شلوارهای بسیار محبوب می باشد که عموما توسط همه افراد مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته نماند که رنگ سورمه ای بیشتر برای افراد سفید پوست و یا متوسط مناسب می باشد.

 

انتخاب رنگ کت و شلوار بر اساس موارد مصرف 

علاوه بر رنگ پوست نوع مصرف در انتخاب رنگ کت و شلوار موثر می باشد به عنوان مثال اگر کت و شلوار انتخابی قرار است در یک مراسم عزاداری مورد استفاده قرار گیرد بهتر است به رنگ های تیره مانند مشکی سورمه ای و یا قهوه ای باشد. اگر قصد دارید آن را در یک ملاقات رسمی استفاده کنید بهتر است از رنگ کرم قهوه ای روشن، شتری، سورمه ای چهارخانه و ... استفاده کنید. اما اگر کت و شلوار را برای مراسم عروسی می‌خواهید بدون شک کت و شلوار سفید بهترین گزینه خواهد بود.

 

 

7- سایز کت و شلوار انتخابی 

سایز کت و شلوار یکی معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می باشد که باید با دقت نظر بالایی صورت گیرد. اولین قدم برای انتخاب یک سایز مناسب، اندازه گیری قسمتهای مختلف بدن می باشد. در ابتدا قد و وزن خود را اندازه گیری کنید، سپس عرض شانه را توسط متر خیاطی مورد محاسبه قرار دهید. در مرحله بعد دور سینه را با همان متر اندازه بگیرید، حال طول آستین و یا طول دست را اندازه گیری کنید و در مرحله آخر سراغ اندازه دور گردن بروید. اندازه های به دست آمده را یادداشت کنید و کت مناسب را انتخاب کنید.

به طور کلی کت هایی با سایز ،۳۸ مناسب افرادی می باشد که قد آستین آنها ۶۲ سانتی متر بود به دور سینه و عرض شانه آن ها به ترتیب ۱۰۱ و نیم و ۴۶ سانتی متر می باشد.

کت هایی با سایز ۴۰، مناسب افرادی می باشد که دور سینه آنها، عرض شانه آن و قد آستین آنها به ترتیب ۷ سانتی متر، ۴۷ سانتی متر و ۶۳ سانتی متر می باشد.

کت هایی با سایز ۴۲، مناسب آقایانی با عرض شانه ۴۸ و نیم سانتی متر، دور سینه ۱۱۲ سانتیمتر و قد آستین ۶۴ و نیم سانتیمتر می باشد.

ناگفته نماند که قد کت نیز در اندازه کت و شلوار بسیار مهم می باشد. قد کت و سایز کت از قانون کلی پیروی می کند، به عنوان مثال کت های اسمال دارای قد ۱۸۱ سانتی متر می باشد و برای افرادی با قد زیر ۱۷۰ سانتی متر مناسب می باشد.

کت هایی با سایز مدیوم دارای قد ۸۱ تا ۸۴ می‌باشد و برای افرادی با قد ۱۷۰ تا ۱۷۸ سانتیمتر مناسب می باشد.

برای افرادی که قد آنها بین ۱۷۸ تا ۱۸۵ سانتیمتر است کت هایی با سایز لارج مناسب می باشد زیرا قد این نوع کت بین ۸۴ تا ۸۹ سانتیمتر می باشد. علاوه بر سایز کت، سایز شلوار از دیگر معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می باشد.

همچنین افرادی که قد آنها بالای ۱۸۶ سانتیمتر است بهتر است کت هایی با سایز ایکس لارج را انتخاب کنند زیرا قد این نوع کت ها ۹۰ سانتی متر می باشد.

 

انتخاب کت توسط لاغر اندام 

آقایانی که دارای اندام لاغر می باشند بهتر است کت و شلوارهایی با طرحهای شلوغ را انتخاب کنند زیرا استفاده از این نوع کت و شلوار باعث می‌شود تا لاغری کمتر به چشم می‌آید. همچنین بهتر است از شلوار های آزاد و پلیسه دار با پارچه های ضخیم استفاده شود. یقه کت انتخابی آنها بهتر است یقه هفت نسبتاً پهن باشد زیرا اینگونه کت ها باعث برجسته نشان دادن بالا تنه می شوند.

 

انتخاب کت توسط افراد ورزشکار و درشت هیکل 

آقایان ورزشکار و درشت هیکل بهتر است از کت و شلوارهایی با رنگ های تیره و همچنین ساده استفاده کند. کت هایی که دارای برش هستند بهترین گزینه می باشد زیرا این گونه کت ها بالا تنه را باریکتر نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که کت های دو دکمه این گونه افراد را لاغر تر نشان می دهد. معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان با اندام لاغر با درشت هیکل ها متفاوت می باشد.

 

 

8- مدل های کت و شلوار 

از انواع مدل کت و شلوار می توان به کت و شلوار انگلیسی، ایتالیایی، آمریکایی و ... اشاره کرد که هر کدام ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارد.

کت و شلوار انگلیسی :

این نوع کت و شلوار ها عموماً از پارچه های گرم تهیه می شوند و مناسب فصل سرما می باشد، همچنین دو طرف آن ها دارای چاک می باشد. سرشانه آن دارای پد های نرم می‌باشد که در خوش فرم تر قرار گرفتن کت تاثیر بسزایی دارد. جیب های این نوع کت نسبت به مدل های دیگر کوچکتر می باشد. کت های این نوع کت و شلوار دارای برش می باشند و برای افراد ورزشکار و معمولی مناسب می باشد. دکمه های این نوع کت یک ردیف یا دو ردیف می باشند و یقه آنها عموما پهن، بلند و یک تکه می باشد.

کت و شلوار ایتالیایی: این نوع کت و شلوار بیشتر جنبه غیررسمی دارد به طراحی آنها مدرن و کاملا به روز می باشد. سرشانه کت های ایتالیایی تیز و کاملاً صاف بوده و بدون هیچ گونه پد می باشد. ناگفته نماند که سرشانه های آن عموما تنگ و فیت تن می باشد. یقه کت های ایتالیایی اغلب کوتاه، پهن و دو تکه می باشد. جیب آنها مشخص نیست و تنها دارای در جیب می باشد.

 

 

کت و شلوار های آمریکایی:

نوع دیگری از کت و شلوار ها می باشد که برای همه مراسم ها و ملاقات مانند ملاقات های رسمی و غیررسمی مناسب می باشد. الگو این نوع مدل نسبت به مدل های دیگر آزاد تر می باشد، آستین و سرشانه آنها به صورت گشاد و آزاد در تن قرار می‌گیرد، بنابراین این نوع مدل برای افراد چاق و درشت هیکل بسیار مناسب می باشد. کت های آمریکایی تنها دارای یک چاک می باشد که این چاک در قسمت میانی قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که در قسمت سر آستین سه دکمه در نظر گرفته می شود. در نهایت مدل کت یکی دیگر از معیار های مهم برای انتخاب یک کت و شلوار مناسب برای مردان می باشد. ناگفته نماند که مدل کت ها به سلیقه افراد زیر بستگی دارد.

 

 

9- نحوه نگهداری کت و شلوار 

برای نگهداری بهتر از کت و شلوار ها میتوان بعد از مصرف آنها را در کاورهای مخصوص قرار داد. همچنین برای شست‌وشو می‌توان آن‌ها را به خشکشویی سپرد. اما اگر قصد دارید کت و شلوار ها در منزل شستشو دهید به برچسب قرار گرفته در داخل کت دقت کنید. این برچسب درجه حرارت آب مصرفی مورد نیاز برای کت و شلوار را مشخص می کند. ناگفته نماند که برای شستشو بهتر است کت و شلوار را از پشت شست و شو دهید. هنگامه اتوکشی بهتر است کت و شلوار مقداری نمدار باشد.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا