امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

پاک کردن انواع لکه جوهر از روی لباس با روش های ساده

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۲/۱۵ چهارشنبه
پاک کردن انواع لکه جوهر از روی لباس با روش های ساده
چکیده این مقاله : برای همه ما پیش می آید لباس هایمان را با لکه های جوهر کثیف کنیم بنابراین لازم است روش های پاک کردن انواع لکه جوهر از روی لباس را یاد بگیریم.
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 1288 بازدید

راهکارهای جادویی برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس یکی از کارهایی است که تقریبا هر فردی باید بداند، چون برای همه ما پیش می آید گاهی از روی بی دقتی یا بد شانسی لباس های مورد علاقه مان را جوهری کنیم. لکه جوهر ماژیک هایی که برای نشانه گذاری استفاده می شود و رنگ دائمی دارند، معمولا پاک کردنشان مشکل است چرا که لکه های به جامانده از این نوع ماژیک ها بسیار سمج هستند.

اگر احتمالا وقتی که داشتید یک یادداشت بر می داشتید خودکار شما سررفته و شلوار یا پیراهن خود را جوهری کرده اید، یا قبل از اینکه لباستان را بررسی کنید، آن را داخل ماشین لباسشویی انداخته اید، در حالیکه خودنویس یا ماژیک تان را داخل جیب آن جا گذاشته اید، اوه اوه!! پس بدشانسی آورده اید، با اینحال روترش نکنید، همیشه راهی هست.

در ابتدا باید مشخص شود جوهر ریخته شده روی لباس از چه نوعیست؟ چرا که جوهر تمامی ماژیک ها و خودکارها از یک نوع نیستند. برای اینکه لکه جوهر را به طور مؤثرتری بردارید پس در ابتدا بهتر است بدانید با چه نوع جوهری روبه رو هستید. حالا به سراغ انواع روش های کلیدی پاک کردن لکه جوهر از روی لباس می رویم.

 

راهکارهای جادویی برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

 

جوهرهای بر پایه روغن

خودکارهای نوک ساچمه ای یا به صورت عامیانه خودکارها از این نوع هستند. پاک کردن لکه جوهرهای بر پایه روغن کمی مشکل است و خیلی سریع هم خشک می شوند و اینکار را کمی سخت تر هم می کند.

یک محلول متداول و البته مؤثر در پاک کردن لکه جوهر بر پایه روغن، محلول اتانول است. احتمالا از این محلول همیشه در خانه تان داشته اید که (به ایزوپروپیل هم معروف است). محلول اتانول در اسپری مو و ضدعفونی کننده دست هم وجود دارد. هر کدام از این محصولات می توانند در تمیزکردن لکه جوهر بر پایه روغن نیز استفاده شوند.

 

نحوه پاک کردن لکه جوهرهای برپایه روغن از روی لباس

  1. در اولین مرحله لباسی که لک شده را روی یک حوله قرار دهید، در صورتیکه مثلا لایه جلویی شلوار یا پیراهن شما کثیف شده است، حوله را مابین دولایه قرار دهید تا رنگ روی طرف دیگر پس داده نشود. دقت داشته باشید به دلیل اینکه قرار دادن پنبه آغشته به الکل روی حوله باعث می شود پارچه لک شده، جوهر پس بدهد و رد جوهر روی حوله نیز باقی بماند، پس هر بار پارچه لک شده را روی حوله جابجا کنید و روی نقطه تمیزتری ببرید.
  2. یک گلوله پنبه آغشته به الکل را روی لکه قرار دهید و حدود 5 دقیقه اینکار را ادامه دهید.
  3. در آخر پارچه را زیر آب بگیرید و برای لکه بری بیشتر با کمی مایع شست و شو آن را بشوئید.

 

نحوه پاک کردن لکه جوهرهای برپایه روغن از روی لباس

 

جوهرهای بر پایه آب

جوهرهای بر پایه آب در روان نویس، ماژیک های وایت بوردی و خودکارهای ژلی وجود دارند.

یک راهکار ساده و مؤثر پاک کردن لکه جوهر از روی لباس استفاده از شیر است، باورتان می شود می توان لکه جوهر را باشیر برداشت؟ بله درست است. برای پاک کردن لکه جوهر بر پایه آب می توان پارچه را در ظرف محتوی شیر خیس کرد.

 

روش پاک کردن جوهرهای بر پایه آب از روی لباس

  1. در ابتدا در ظرفی با عمق نسبتا زیاد کمی شیر بریزید و بخش لک شده پارچه را داخل ظرف شیر غوطه ور سازید و بگذارید به مدت یک ساعت در آن خیس بخورد.
  2. با یک مسواک بدون مصرف به آرامی لکه را بخراشید و زیر آب گرم بگیرید.
  3. لکه را با مایع لباسشویی بشوئید و بگذارید به مدت یک 1 ساعت روی محل جوهری شده بماند، سپس طبق روال معمول آبکشی نمائید.

نکته: دقت کنید اگر لکه با این میزان شست و شو از بین نرفت، نباید اجازه بدهید پارچه خشک شود. در اینصورت می توانید مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا زمانیکه لکه جوهر به طور کامل برطرف شود.

 

روش پاک کردن جوهرهای بر پایه آب از روی لباس

 

جوهرهای بر پایه الکل

این نوع جوهرها در ماژیک های با رنگ دائمی که معمولا برای علامت گذاری استفاده می شوند، وجود دارند و پاک کردنشان به مراتب مشکل تر است.

ماژیک های غیر وایت بوردی از این نوع هستند. اگرچه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس هایی که با این نوع ماژیک ها کثیف شده اند، کمی مشکل است اما اگر دستورالعمل های زیر را دنبال کنید، غیر ممکن نیست.

 

طریقه پاک کردن لکه جوهرهای بر پایه الکل از روی لباس

  1. محل لک شده را زیر آب سرد بگیرید.
  2. سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ را پر از آب داغ کنید و مقداری مایع لباسشویی بدون سفید کننده در داخل آن بریزید. می توانید چند قطره آمونیوم به آن اضافه کنید. مایع را کامل مخلوط کرده و پارچه را داخل آن غوطه ور کنید. کمی با دست پارچه را بمالید و بگذارید حدود 30 دقیقه داخل این مایع خیس بخورد.
  3. اگر لکه جوهر سمجی دارید و به راحتی از بین نمی رود، پس بگذارید یک شب درون مایع بماند و هر چند وقت یکبار با دست پارچه را بمالید. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید یک محلول تازه با همین ترکیبات درست کنید و یا چند قطره بیشتر آمونیوم به آن اضافه کنید. وقتی لکه برطرف شد، پارچه را بشوئید، کمی مایع لباسشویی به آن اضافه کنید و سپس مثل معمول آبکشی نمائید. مثل هر لکه دیگری قبل از اینکه پارچه را خشک کنید، مطمئن شوید که لکه کاملا برطرف شود.

دقت داشته باشید در صورتیکه لکه کاملا برطرف نشود و لباس را خشک کنید در حقیقت به پایداری لکه کمک کرده اید. در این حالت پاک کردن لکه جوهر از روی لباس به مراتب سخت تر خواهد شد. 

 

پاک کردن لکه جوهر از روی چرم

اگر جوهر خودکار روی کیف پول یا کیف بیرون و یا کیف کار شما ریخته است، پس ماجرا کمی فرق دارد. برای پاک کردن لکه جوهر در این حالت مقداری پنبه را گلوله کنید و آن را به الکل آغشته کنید و به آرامی روی نقطه ای که لک شده است، به صورت ضربه ای بزنید.

 

پاک کردن لکه جوهر از روی چرم

 

پاک کردن لکه جوهر خشک شده روی لباس

اگر زمانی متوجه جوهر ریخته شده روی لباس خود شده اید که دیگر خشک شده است، ممکن است باز هم بتوانید آن را تمیز کنید. محل لک شده را به مدت 5 دقیقه در الکل و پس از آن داخل ظرف حاوی داغ ترین آب قابل تحمل برای پارچه و یک مایع تمیز کننده فاقد رنگ بری بخیسانید. با این روش بسته به نوع پارچه و مدت زمانی که از لک شدن پارچه می گذرد، می توانید امیدوار باشید که لکه برطرف شود.

اگر ناحیه ای که لک شده نسبتا وسیع است، در یک ظرف کمی الکل بریزید و بخش لک شده پارچه را در ظرف الکل غوطه ور کنید. بگذارید 15 دقیقه در آن خیس بخورد. معمولا رنگ سریع شروع به بازشدن می کند. همچنان که پارچه در داخل ظرف حاوی الکل غوطه ور است آن را بچلانید تا زمانیکه هیچ رنگی روی پارچه باقی نماند.

سپس پارچه را از ظرف الکل خارج کرده و زیر آب سرد بگیرید.

البته قبل از اقدام به لکه گیری، پارچه را زیر قابل تحمل ترین آب داغ ممکن بگیرید تا پارچه آمادگی رنگ زدایی را داشته باشد.

 

پاک کردن لکه جوهر خشک شده روی لباس

 

آیا اسپری مو مناسب پاک کردن لکه جوهر از روی لباس هست؟

در طول سالیان متمادی، این محصول بخاطر پاک کردن لکه جوهر شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که در ساختار آن الکل وجود دارد یا به عبارت بهتر بر پایه الکل است. با اینحال بسیاری از اسپری های مو امروزه حاوی مقدار کمتری الکل است چرا که الکل باعث خشک شدن مو می گردد، به همین دلیل اسپری های جدید به اندازه انواع قدیمی آن روی زدودن لکه جوهر مؤثر نیستند. اگر واقعا می خواهید یک راه مؤثر و آسان را به کار ببرید، از دستورالعمل های گفته شده در بالا کمک بگیرید.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا